links

The Aviation Forum
Alpi Aviation
Aeromodelarstvo
meteo-info
Zrakoplovna tehnička škola
Airwar.ru
KnAAPO
Suhoj-official site
Rusjet
Key.Aero

Upload slika




Image Hosting by imagefra.me

KOMENTIRANJE:
NAPOMENA #1:
molim sve koji dođu na blog na neki stariji post da komentiraju na najnovijem zato što je velika vjerojatnost da komentare na starijim postovima neću vidjeti, pa tako neću moći ni odgovoriti na upite.

NAPOMENA #2: u komentarima molim da ne spamirate i da ne pišete bzvz 15 komentara za ono što se vrlo lijepo i lagano može reći u jednom. više cijenim jedan kvalitetan komentar nego 10 bezvrijednih. postove NE pišem zbog komentara i oni mi nisu bitni. pišem ih zbog sebe, a moji najbolji prijatelji znam da čitaju blog iako i ne komentiraju. Svaka kritika (negativna ili pozitivna) je dobrodošla. Svaki spam ili vrijeđanje neke treće osobe brišem istog trena, a možda i prijavljujem administratoru. hvala

Free Web Site Counter


Prvi piloti motornog aviona nisu bili braća Wright, nego njemac Karl Jatho.

Njemački inžinjer Otto Liliental naziva se "ocem" jedriličarstva, a izvršio je više od 2000 uspješnih letova na vlastitim konstrukcijama u blizini Berlina od 1891.-1896.

rtlurz9m5nrwfmpsdn9m.jpg

Francuz Louis Bleriot je sagradio jednokrilac i prvi izvršio prelet kanala La Manche motornim zrakoplovom 25.7.1909. s modelom "Bleriot XI".

Prve vojne jedinice naoružane avionom stvorene su u Francuskoj 1914. god.

15.5.1918. ostvarena je prva redovita linija poštanskog prometa: New York - San Francisco.

pxwuoz8duxxsw0owi798.jpg

8.2.1919. ostvarena je prva međunarodna zračna linija: Pariz-London.

1919. god Pariskom konvencijom doneseni su pvi propisi vezani uz zračni promet.

14.6.1919. engl. piloti Alcock i Brown izvršili u prvi prelet Atlantika za 16 sati.

najaockfzn90tf728xi.jpg

9.5.1926. Byrd i Bennett preletjeli su Sjeverni pol.

1928. ostvarena je prva linija zračnog prometa Zagreb-Beograd avionima "Potez-29" avioprijevoznika "Aeroput".

U svibnju 1928. pilot Smith Kingsford s tri člana posade izvršio je prelet Tihog oceana zrakoplovom "Fokker".

9qmw91fxrnn0k99ulyy.jpg



16.1.1930. englez Frank Whittle patentirao je mlazni motor.

20.6.1939. poletio je prvi zrakoplov na rakteni pogon - Heinkel He-176.

20.8.1939. poletio je prvi zrakoplov na mlazni pogon - Heinkel He-178.

1943. god u operativnu upotrebu ušao je raketni lovac Me-163 Komet, a godinu poslije i mlazni lovac Me-262.

bi63kjkt2hbmoawkzevx.jpg

U drugom svjetskom ratu avijacija se dijeli na tranportnu, desantnu, izviđačku, lovačku i mornaričku.

6.8.1945. iz aviona B-29 bačena je prva atomska bomba na Hirošimu.

17.10.1947. Chuck Yeager prvi je probio zvučni zid.

4.10.1957. lansiran je prvi umjetni zemljin satelit Sputnjik-1 (SSSR).


Image Hosting by imagefra.me


Faust Vrančić iz Šibenika (1551.-1617.) projektirao je i konstruirao padobran.

David Schwarz je oko 1890. konstruirao zračni brod - diržabl (kasnije popularno zvan cepelin).

1908. godine Penkala je patentirao konstrukciju zrakoplova s motorom, a 23.2.1910. je uredio prvi hrvatski aerodrom na vojnom vježbalištu u Črnomercu. Te godine je počeo i s prvim letovima.

Dragutin Novak je svoju zrakoplovnu karijeru započeo kao mehaničar kod Penkale, a kasnije je i sam počeo letjeti. Pilotski talent i vještinu dokazao je 1912. pobijedivši na natjecanju u Budimpešti pri teškim vremenskim uvjetima.

jwvmmbeiyuoofxsw8iu.jpg

Rudolf Fizir bio je najznačajniji hrvatski konstruktor zrakoplova koji je u 47 godina rada konstruirao 18 različitih tipova zrakoplova.

1928. utemeljen je aeroklub "Zagreb".

1908. Madame Therese Peltier bila je prva žena koja je samostalno letjela avionom.

Baroness Raymonde de la Roche je bila prva žena koja je dobila pilotsku dozvolu 1910.

Noćne vještice bile su izvanredne ruske eskadrile ženskih lovačkih vojnih pilota u Drugom svj. ratu koje su noću letjele iznad Kavkaza i napadale Njemce.


Image Hosting by imagefra.me

Objavljeno: 08.08.2010., nedjelja

Najčešće primjenjivani materijali u zrakoplovstvu

Dugo nije bilo novih postova što je uzkorovano dijelom tehničkim problemima a dijelom mojom ljenosti. No, kakogod bilo, vraćam se na pisanje s pregršt zanimljivih tema iz svijeta avijacije ;). A počinjem s materijalima koji se danas najčešće koriste u izradi aviona.

Aluminij i duraluminij (dural)

Aluminij spada u lake obojene metale. Dobiva se iz rude boksit-a koja se prerađuje u linicu (Al2O3) iz koje se izdvaja elektrolizom. Gotovo tri puta je lakši od čelika, a toplinska vodljivost mu je 13 puta veća nego kod nehrđajućeg čelika, a 4 puta veća od običnog čelika. Ima vrlo dobra mehanička svojstva pri niskim temperaturama. Električna vodljivost bliska mu je bakru, ali pri istoj težini je dvostruko veća. S obzirom da se aluminij prirodno zaštićuje slojem oksida ima jako dobru otpornost na koroziju, drugim riječima aluminij postiže samozaštitu od korozije u normalnoj atmosferi. Aluminij je također vrlo pogodan za različite obrade.

Dural je aluminijska legura sa strukturnim očvršćavanjem bakrom. Osnovna američka oznaka za ovu leguru je 2000. mehaničke vrijednosti ovih legura dostižu svojstva mekih čelika i najčešće se koriste za izradu nosivih dijelova. U pravilu se loše zavaruju i nemaju dobra antikorozivna svojstva zbog čega se najčešće oblažu slojem čistog aluminija radi zaštite. Ove legure imaju veliku primjenu u avioindustriji.


Titan i titanske legure

Titan je metal sive boje koji ima odličnu korozijsku otpornost i visok odnos čvrstoće prema težini. Po čvrstoći i rastezljivosti titan nadmašuje sve čiste metale. Postojan je u morskoj vodi, a dobro se zavaruje. Po gustoći, elastičnosti i otpornosti na visoke temeprature nalazi se između aluminijskih legura i čelika (50% lakši od čelika, a oko 60% teži od legura aluminija). Ima malu termoprovodljivost i mali koeficijent linearnog istezanja, a posljedica tog su relativno male zaostale deformacije nakon zavarivanja. Upotrebljava se u kemijskim aparatima, za legiranje čelika posebnih svojstava, rakete, zrakoplovstvo i svemirsku tehnologiju.

Titanske legure dobivaju se slijevanjem s Aluminijem (Al), Vanadijem (V), Molibdenom (Mo), Kromom (Cr), Manganom (Mn) i Kositrom (Sn). Čvrstoće tih legura dosežu do 1600 Mpa. Zbog iznimno visoke cijene proizvodnje titana i njegovih legura primjena se ograničila na zrakoplovstvo (ugalvnom vojno) i svemirsku tehniku, ali i sportske rekvizite.


KOMPOZITI

Kompoziti su višefazni materijali sastavljeni iz dva ili više različitih čvrstih materijala (zasebno dobivenih), koji su osmišljeni tako da je u njima raspodjela faza kontinuirana kako bi se poboljšalo jedno ili više svojstava osnovnom materijalu. To su obično svojstva kakva nema niti jedan materijal sam za sebe, tj. nova svojstva – a to je novi materijal. Sastavljeni su iz najmanje dvije faze: osnovni materijal (matrica) i ojačalo. Matrica može biti metalna, polimerna i keramička.

Zašto koristiti kompozite?
Za povećanje krutosti, čvrstoće ili dimenzijske stabilnosti, udarne žilavosti, otpornosti na toplinu i korozijske otpornosti.. Za smanjenje troškova, apsorpcije vode, toplinske ekspanzije i mase. Za poboljšanje otpornosti na trošenje i konstrukcijske fleksibilnosti.

Uloge matrice i ojačala
Karakteristike matrice: popustljivija od ojačala, osigurava dobro povezivanje s ojačalom, osigurava zaštitu ojačala od utjecaja okoline i prijenos opterećenja s jednog na drugi dio ojačala, uklanja posmično naprezanje kompozita.
Karakteristike ojačala (dispregirano unutar matrice kao sitne čestice ili vlakna): tvrđe i čvršće nego matrica, osiguravaju kompozitu veliku tvrdoću i čvrstoću, povećavaju udarnu žilavost itd.

Svojstva kompozita ovise upravo o vrsti matrice i njezinim svojstvima i o svojstvima, načinu raspodjele, veličini i vrsti čestica ojačala i njihovoj orijentaciji unutar matrice, kao i o volumnom udjelu komponenti. Također ovise i o kvaliteti povezivanja matrice i ojačala.


- najčešće primjenjivani kompozitni materijali -

Kompoziti sa STAKLENIM vlaknima
Kod ovih kompozita za izradu matrice koriste se poliesterske smole i staklena vlakna za ojačalo. Karakteristika im je dobra čvrstoća i mali modul elastičnosti. U avijaciji se primjenjuju za primarne strukture bespilotnih letjelica i jedrilica i za sekundarne strukture putničkih i poljoprivrednih aviona. U ostalim granama koriste se u brodogradnji, automobilskoj industriji i za izradu sportskih rekvizita. Ovo je najstariji poznati kompozit.

Image Hosting by imagefra.me staklena vlakna

Kompoziti sa UGLJIČNIM vlaknima (popularno nazvani samo KARBON)
Osnovna prednost ugljičnih vlakana je jedinstvena kombinacija fizikalnih, kemijskih i mehaničkih svojstava. Vlakna imaju visoku zateznu čvrstoću i modul elastičnosti, dobru otpornost na zamor i puzanje, visoku otpornost na kemijske utjecaje, dobru električnu vodljivost, otpornost na radioaktivna zračenja i nizak koeficijent toplinskog širenja. Za izradu matrica kod karbona koriste se epoxidne smole i grafit. Kompozit ugljično vlakno-epoxy smola koristi se za izradu: poda, vrata stajnog trapa, prednjeg dijela trupa, bočnih panela, horizontalnih i vertikalnih stabilizatora, kormila pravca i visine, predkrilaca i zakrilaca.... Osim u avijaciji ovi kompoziti se koriste i u automobilskoj industriji i za izradu sportskih rekvizita. Kompoziti ugljično vlakno-grafit pored visokih toplinskih izolacijskih svojstava zadržavaju svoju čvrstoću i do 2500 stupnjeva C, a koriste se za izradu kočnica, za dijelove svemirskih letjelica, ležajeva i mlaznica, raketa i sl. Ovi kompoziti su u velikoj mjeri zamijenili primjenu kompozita s vlaknima bora.

Image Hosting by imagefra.me ugljična vlakna

Kompoziti sa ARAMIDNIM vlaknima (popularno nazvatni samo KEVLAR)
Ovi kompoziti su se počeli primjenjivati najkasnije od svih kompozita. Vlakna komercijalne oznake KEVLAR 49 i KEVLAR 29 proizvela je američka tvrtka DUPONT. Kevlar je vlakno organskog porijekla, a kompoziti na njihovoj bazi odlikuju se visokom zateznom čvrstoćom, modulom elastičnosti i udarnom žilavosti, dobrim izolacijskim svojstvima i dobrom otpornosti na povišene temperature. Kao matrica koristi se samo epoxidna smola, a najveći nedostatak je veoma teško i skupo dobivanje kevlara.

Image Hosting by imagefra.me aramidna vlakna (kevlar)

NEKI OD OSTALIH MATERIJALA

Politetrafluoretilen (PTFE) ili jednostavno Teflon ima izuzetno mali faktor trenja i izuzetnu kemijsku otpornost pa se u zrakoplovstvu koristi za oblaganje skija zrakoplova i za izradu dijelova projektila, satelita i svemirskih letjelica.
Polimetilmetakrilat (PMMA) ili poznatije Pleksiglas propušta 91% svjetlosti i dosta slabije provodi toplinu od stakla, pa se u avijaciji krositi za izradu poklopaca kabina, bočne prozore, signalna svjetla i farove, kabine helikoptera, kontrolne ploče radara i sl. Nedostatak mu je mala tvrdoća zbog koje se glavni prozori u kabini izrađuju od stakla.
Rezonantna smreka je najzastupljenije drvo koje se koristi za izradu aviona od drveta. To je smreka koja raste iznad 2000 metara nadmorske visine jer tamo drvo sporije raste pa stablo ima vrlo guste godove koji su poželjni. Smreka se koristi zato jer je lagana, ima dobru žilavost i čvrstoću, dugotrajna je, te zato jer slabo prima i gubi vlagu.

Za kraj evo fotka predivnog ultralakog kompozitnog aviona:
Image Hosting by imagefra.me
za više informacija i fotografija >>> http://www.millennium-aircraft.com/

lijep pozdrav,

caspix

- 14:14 - Say somethin' (2) - Print - ovaj post-

<< Arhiva >>


web blog

About...

ovo je blog na kojem pišem o zrakoplovstvu općenito i zrakoplovima zasebno. zaljubljena sam u avijaciju, zbog čega sam završila zrakoplovnu tehničku školu. najdraži zrakoplovi su mi ruski Suhoji Su-37, Su-27 i Su-47.

Kontakt:
Skype ( caspix37 ),
e-mail ( pilotkinja@mail.ru )

Image Hosting by imagefra.me
facebook: alice ex caspix

Postovi o zrakoplovstvu

Zašto avion leti
Zrakoplov
Sile koje djeluju na avion 1/2
Sile koje djeluju na avion 2/2
Aerodrom
MSA/ISA
MSA:Temperatura zraka
MSA:Gustoca zraka
MSA:Vlaznost zraka
MSA:Tlak zraka
MSA:Vjetar
Upravljanje helikopterom
Opasne pojave za zrakoplovstvo, olujni oblaci kumulonimbusi
Opasne pojave: Magla i vidljivost
Opasne pojave: Turbulencija
Opasne pojave: Zaledjivanje
Moje misljenje o zrakoplovnim nesrecama
Zrakoplovni motori
Stapni zrakoplovni motori
Mlazni zrakoplovni motori
Raketni motori
Akrobatsko letenje
Lovački avioni u Drugom svjetskom ratu
Najčešće primjenjivani materijali u izradi aviona
Instrumenti s kapsulom
Brzinomjer
Visinomjer

Moj referat - Mig-21 - ponosni vitez HRZ-a i PZO-e

Mig-21: Razvoj
Mig-21: Mane i problemi, proizvodnja
Mig-21: Nastanak,motor i naoruzanje
Mig-21: Trup, krila, rep, poklopac i stajni trap
Mig-21: Korisnici i borbeno djelovanje
Mig-21: HRZ i PZO
Mig-21: Varijante

Predstavljeni zrakoplovi
(od najstarijeg posta do najnovijeg)

MiG-21
MiG-29
F-16
F/A-18 Hornet
MiG-35
Sukhoi Su-27
F-22 Raptor
XB-70 Valkyrie
F-8 Crusader
MiG-31
North American X-15
F-15E Strike Eagle
JAS-39 Gripen
SR-71
SAAB-35 Draken
Hawker Hunter
Pilatus PC-9
Dragon Lady
f117 Nighthawk
Panavia Tornado
CASA C-212 Aviocar
Dissault Mirage 2000
Hawker Hurricane
V-22 Osprey
Airbus a320
Avro Vulcan
T-37 Tweet
Eurofighter Typhoon
B-2 Spirit
General Dynamics F-111
B-2 Condor
Suhoj Su-24
Suhoj Su-34
Suhoj Su-37
mikrolaki avion - motorni zmaj
Bell 206
F-14 Tomcat
Zivko Edge 540
Suhoj Su-47
Douglas DC-3
Iljušin Il-28
Tupoljev Tu-22M
Tupoljev Tu-98
Suhoj T-4

Image Hosting by imagefra.me

Nekoliko pjesmi koje sam napisala:

Taj dan sve nestaje

Najprije je sve bio san,
Dok nisam shvatila jedan dan,
Da snovi nisu samo noć,
Nego želje za kojima moram poć.

Tada neće biti bitno,
Da l' mi je ulica postala dom,
Ni ima li kruha na stolu mom.
Sve bit će nebitno.

I neće biti važno,
Koga želim, a kog sanjam,
Ni da li je on uistinu stvaran.
Sve bit će nevažno.

I nestat će onaj znan,
Strah od ljubavi lažne,
I sudbine poznate bolne.
Sve nestat će taj dan.

Tada neće biti bitno,
Da li mi brat još u oči laže,
Ni sestra gdje mi nestala je,
Sve bit će nebitno.

I neće biti važno,
Ko su prijatelji pravi,
Ni gdje su oni stari.
Sve bit će nevažno.

I nestat će onaj znan,
Miris lijepih uspomena,
I gorkih sjećanja.
Sve nestat će taj dan.

Ničega neće biti,
Kada k nebu krenem,
Toga dana brat će reći:
Daj poleti i za mene.

Jer taj dan - sve nestaje...

a9810twcbr25yp7118.jpg


Gube se nade

gledam u nebo,
posve sama,
grije me jedino,
ponoćna tama.

pogled mi izgubljeno luta,
tješi me povjetarac blagi,
u srcu mi avijacija,
u mislima dragi.

baš kao i zvijezde,
moji snovi imaju sjaj,
al gube se nade,
bliži se kraj.

čuva me od gore,
to zvjezdano more,
suze mi sa lica briše,
a u srce opet stare želje piše.

avione pratim,
pa u maštu svratim,
ali onda se probudim,
u okrutnu stvarnost vratim.

baš kao i zvijezde,
moji snovi imaju sjaj,
al gube se nade,
bliži se kraj.

gn6vfycuexb9okaplatm.jpg


Jesenje jutro

Mraz je zabijelio ledine,
a hladnoća srce moje,
ne volim više srce tvoje.

Magla obavija ulice grada,
baš kao sjećanja mene ovih dana,
sjetim te se, sjetim,
ljubavi stara.

Sunce se skrilo iza oblaka,
tako i moje srce u grudima,
ne traži nikog i nikog ne treba.

Hladnoća se uvukla u ulice,
kao bol u rane sve ove,
i još me boli kad te se sjetim,
davno moje.

I sunce će se vratit,
ali ljubav neće.
I hladnoća će otić,
ali rane sve ostat će.

12y81koy9gqxr3xlddd.jpg

Staroj ljubavi

dragi moj, opet sam te sanjala
i ove tihe, hladne noći.

uz sve druge sam mislila,
da preboljet ja ću tebe moći.

al sad kad njih više nema,
vidim da nisam, nisam uspjela.

još uvijek te želim jako,
još uvijek u moje snove ulaziš lako.

o nesuđena moja ljubavi,
želim te kraj sebe ove noći.

ali i danas, ja liježem u samoći,
u mislima vidim, samo tvoje oči.

i onaj osmijeh, što sneno me prene,
pa sjeti, da ti još uvijek nemaš mene.

a ja te još uvijek želim jako,
još uvijek u moje snove ti ulaziš lako.

309i8yatz0l8203i7i.jpg


btw >>> svi moji tekstovi i pjesme zasticeni su autorskim pravom (copyright) i bez izvora je nedozvoljeno kopirati bilo sto osim tekstova o zrakoplovima koje nisam sama sastavljala


ncmdai96xbve6v89t9z.jpg